۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۵۶

معاون قضایی دادگستری مازندران:

رضایت مردم هدف سند تحول قضایی است

رضایت مردم هدف سند تحول قضایی است

ساری- معاون قضایی رئیس کل دادگستری مازندران گسترش عدل و رضایتمندی مردم را هدف سند تحول قضایی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر شیرسوار ظهر سه شنبه در جلسه تبیینی و توجیهی در خصوص صلاحیت و اختیارات محاکم صلح با اشاره به ابلاغ سند تحول قضائی و مأموریت‌های قوه قضائیه در سند ابلاغی، افزود: هدف اصلی در اجرای تکالیف دستگاه قضائی، گسترش عدل و رضایتمندی مردم است که ان‌شاء الله با اجرای درست قوانین به این مهم دست یابیم.

شیرسوار با اشاره به کثرت پرونده‌های ورودی به دستگاه قضائی، خاطرنشان کرد: توسعه روش‌های صلح و سازش با هدف کاهش ورودی پرونده‌ها، توسعه روش‌های حل اختلافات جایگزین رسیدگی قضائی و کاستن از مراحل غیرضروری دادرسی از جمله مواردی است که در کاهش و رفع اطاله دادرسی مؤثر خواهد بود.

معاون قضائی رئیس کل و معاون حل اختلاف دادگستری مازندران نیز در این جلسه اظهار کرد: پس از پیگیری‌های مستمر و مداوم، قانون شوراهای حل اختلاف، در شهریورماه سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید که پس از جری تشریفات قانونی، اکثر بخش‌های آن به تاریخ ۱۴۰۲/۹/۰۷، لازم‌الاجرا و مقرر شد سایر قسمت‌های آن، از جمله تشکیل دادگاه‌های صلح، حداکثر ظرف یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، اجرایی شود.

ابراهیم علیزاده نیکو در ادامه افزود: قانونگذار برای حسن اجرای قانون، تصویب ۳ آئین‌نامه توسط ریاست محترم قوه قضائیه و یک دستورالعمل توسط شورای توسعه‎ی مدیریت و سرمایه‎ی انسانی را پیش‎بینی کرده است. در همین راستا آیین‎‌نامه‎ی موضوع ماده‎ی ۴۰ قانون، تحت عنوان «آیین‎نامه‎ی اجرایی قانون شوراهای حل اختلاف» و آیین‎ نامه‎ی موضوع تبصره‎ی ماده‎ی ۱۷ قانون، تحت عنوان «آیین‎نامه‎ی ترتیب اقدامات سازشی در شوراهای حل اختلاف»، به تصویب رسیده است.

معاون حل اختلاف دادگستری مازندران در ادامه سخنان خود هدف از تشکیل شوراهای حل اختلاف را صلح و سازش و حل اختلاف بین اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی دانست و گفت: برنامه‌ریزی و راهبری شوراها توسط مرکز حل اختلاف انجام شده و حوزه فعالیت شوراها تابع حوزه قضائی بخش یا شهرستان مربوط است.

علیزاده نیکو خاطرنشان کرد: برای رسیدگی به امور فنی و صنفی در دعاوی و شکایات فی‌مابین اصناف، شوراهای حل اختلاف تخصصی قابل تشکیل است؛ همچنین در صورت تشکیل شوراهای حل اختلاف تخصصی مذکور و عدم رد صلاحیت تخصصی خود، دعاوی مربوط منحصراً در این شعب و بر اساس احکام این قانون رسیدگی می‌شود.

علیزاده نیکو تصریح کرد: از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این، قانون عضویت جدید در شوراهای حل اختلاف، افتخاری، داوطلبانه و تبرعی بوده و هرگونه استخدام و به‌کارگیری اعضای جدید تحت هر عنوان در شوراها و پرداخت هرگونه حق بیمه برای آن‌ها ممنوع خواهد بود.

معاون حل اختلاف دادگستری مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدود صلاحیت دادگاه صلح و شوراها، افزود: دعاوی مالی تا سقف یک میلیارد ریال، دعاوی حقوقی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق (اصطلاحاً دعاوی ثلاث)، دعاوی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه، دعاوی و درخواست‌های مربوط به تخلیه عین مستأجره و تعدیل اجاره‌بها (به‌جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه) و اعسار از پرداخت محکوم‌به، در صورتی‌که دادگاه صلح نسبت به اصل دعوا رسیدگی کرده باشد، از جمله برخی صلاحیت‌های دادگاه صلح محسوب می‌شود.

کد خبر 6227992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha